Potraviny bez obalu

Potraviny a jedlo, Život bez odpadov

Vždy keď prídem domov z nákupu potravín, prvé čo urobím je, že si strukoviny, semiačka, múky, kaše presypem do sklenených dóz. Tak sa potraviny bezpečne skladujú, dlhšie vydržia a sklenený obal je najbezpečnejší aj z pohľadu obsahu rôznych (pre zdravie) nebezpečných látok. Ale vždy ma na konci štve, že to množstvo obalov čo mi vznikne v koši na plasty je stále vysoké.

Nie som radikálny odporca obalov na potravinách. Viem, že pri masovej produkcii potravín a ich globálnej preprave sa to inak nedá. Ale predsa to do veľkej miery ide.

O tom, že sa potraviny môžu bezpečne predávať aj bez obalu svedčí aj malá predajňa na Bělehradskej 96 v Prahe. Ak ste náhodou v Prahe, zastavte sa v tomto obchodíku.

IMG_6047Obchodík vznikol v roku 2014 a prevádzkuje ho Institut pro podporu šetrné distribuce a uvědomělé spotřeby. Jeho zakladateľmi sú novinár Petr Hanzel ani realitný maklér Ondřej Tesař s priateľmi. Cieľom tejto neziskovej organizácie je umožniť nákup kvalitných a zdravých potravín na váhu do opakovane použiteľných obalov. Pri nákupe si tak môžete priniesť vlastné obaly (sieťky, sáčky, plátené tašky…), môžete si v obchode zakúpiť papierové tašky, alebo šité vrecúška (mimochodom veľmi pekné a pevné).

Obchodík ponúka rôzne druhy obilnín, semiačok, korenín, strukovín a sušeného ovocia. Skladované sú v 5l sklenených nádobách. Vy si vyberiete čo si chcete kúpiť a aké množstvo. V obchodíku vám to odvážia, zabalia do vami prineseného alebo v obchodíku zakúpeného obalu. Pri každej potravine je napísaný názov, cena a odkiaľ pochádza. Väčšina potravín je pôvodom z Čiech alebo Európy.

Táto nezisková organizácia zároveň robí prieskum, ktorý poskytne technologické, logistické a právne zázemie pre systematické zavedenie tohto inovatívno-tradičného typu predaja na trhu v Českej republike. Osvetovými aktivitami šíria povedomie o taktomto spôsobe nákupu.

Tento projekt získal aj Social Impact Award. V ďalších fázach chcú prevádzkovatelia rozšíriť sortiment o prírodnú čapovanú drogériu (o ktorej som písala tu) a krmivo pre domáce zvieratá, otestovať udržateľný rozvoz potravín až k spotrebiteľovi domov.

Obchodík je veľmi príjemným miestom. S prevádzkovateľmi sa môžete o potravinách porozprávať, vymeniť si recepty a ak máte záujem o zodpovedný spôsob života, tak vám poradia kde v Prahe nakúpiť oblečenie, drogériu. Ak prídete s malým dieťaťom, je tu veľmi milý detský kútik, odkiaľ vaše dieťa ťažko dostanete 🙂

Nemala som v pláne veľký nákup, ale neodolala som. Najviac ma zaujali sušené moruše biele. Tešila som sa, že si ich budem dávať ráno do kaše. Ale cestu domov neprežili,nedalo sa ich prestať jesť.

Na Slovensku vznikol podobný koncept. Určite sa aj tam pôjdem pozriť a napíšem o tom post. Uvítala by som takýto obchod aj o trošku bližšie k Bratislave. Určite by som tam s radosťou chodila nakupovať.

1 thoughts on “Potraviny bez obalu

  1. Spätné upozornenie: Žiť bez odpadov | N E Z M A R

Pridaj komentár