2 roky bez plastovej fólie

Potraviny a jedlo, Život bez odpadov

“Viac ako 2 roky som v kuchyni nepoužila plastovú fóliu.” Toto som povedala minulý týždeň kamarátke. Sama som zostala prekvapená, že naozaj je to už taká dlhá doba a v žiadnom momente som nepocítila potrebu ju použiť.

cling wrap.jpg

foto: Blast Magazine

Tzv. cling film, cling foil alebo prilnávú fóliu pozná každý. Balí si do nej desiatu, nedojedené jedlo dá do misky a prikryje ho touto fóliou, v obchode sú v nej zabalené rôzne druhy ovocia a zeleniny.

Ľudia ju používajú takmer každý deň, ale neuvedomujú si pri tom niekoľko vecí:

  1. prilnavá fólia sa pri používaní znečistí do takej miery, že sa nedá recyklovať, čiže skončí na skládke, alebo v spaľovni.
  2. plasty potrebujú na rozloženie približne 500 rokov (predpokladá sa, že dokonca aj viac)
  3. to znamená, že stopy vašej desiatej budú na tejto planéte ešte veľmi, veľmi dlho.

Ako sa dá prilnavá fólia nahradiť v každodennom živote:

  1. môžete veci baliť do hliníkovej fólie (ale ja nepoužívam ani tú). Jej výhodou je, že sa dá zrecyklovať aj keď sa znečistí,
  2. rôzne krabičky na jedlo: každý z nás ich má doma, niektoré sú plastové, ale oveľa lepšie sú aj rôzne kovové a sklenené nádoby,
  3. papier na pečenie je výbornou náhradou fólie pri balení desiatej a je kompostovateľný!
  4. ja mám obľúbené tieto obaly na sendviče, veľmi ľahko sa udržiavajú a môžete do nich zabaliť naozaj všeličo (okrem vareného jedla samozrejme),
  5. zvyšky jedla môžete dať do misky a prikryť ju tanierikom,
  6. alebo ich môžete dať do menšieho hrnca, ktorý vám nezaberie veľa miesta v chladničke (v zime aj na balkóne),
  7. jedlo môžete uchovávať aj v sklenených zaváraninových fľašiach – sklo je najlepší materiál na skladovanie, neuvoľňuje sa z neho toľko toxických látok ako pri plastoch.
  8. skúste variť tak, aby vám nevznikali zvyšky jedla a nemuseli ste žiadne potraviny dlhšiu dobyú skladovať. Dosiahnete to aj tak, že budete nakupovať menej v rámci jedného nákupu, doma nebudete mať veľkú zásobu potravín, ktoré sa môžu pokaziť, alebo ich treba rýchlo minúť.

Keď si osvojíte tieto jednoduché triky, tak zistíte, že  vám plastová fólia v domácnosti vôbec nechýba. Aby sa zmenili veci aj v supermarketoch bude trvať o niečo dlhšie. Tam môžete urobiť jednu vec – že si jedlo zabalené  do fólie jednoducho nekúpite.

 

6 thoughts on “2 roky bez plastovej fólie

  1. Ahoj,
    chcela by som sa opýtať, či je papier na pečenie naozaj kompostovateľný a či s tým máte reálnu skúsenosť. Minulý týždeň som začala kompostovať, už som prečítala milión článkov a brožúr, ale o papieri na pečenie tam nepíšu.
    Ďakujem
    Nina

    Like

  2. Nejak mi to s tým papierom naz pečenie nesedí – pozerala som takmer všetky bežné dostupné značky a všetky mali silikónový záter. Je teda vhodný na kompost? Alebo existuje nejaky bez zateru?

    Like

    1. Existujú aj také, ktoré silikón neobsahujú. Veľa som si o tom čítala a názory sú také (a aj moja skúsenosť), že ten papier sa rozloží v kompostéri. Obsah silikónu nie je vysoký a už samotný kompostér obsahuje plast a niektoré aj obsahujú silikóny. Silikón sa vyskytuje v našom okolí, ale samozrejme nie vo vysokej koncentrácii.
      Ja som ho tam dávala, ale keďže pečiem naozaj veľmi, veľmi zriedkavo s použitím papiera, tak som ho tam aj málo mala.

      Like

Pridaj komentár

