Nezmar šancu – Jedz a miluj

Nezmar šancu

Jedz, miluj a čítaj blog, ktorý píše Kai.

Existuje veľa dôvodov prečo si čítam rôzne slovenské a zahraničné blogy. Niekedy ma zaujme téma, niekedy spracovanie. Sú blogy, ktoré sledujem pravidelne a potom také, ku ktorým občas nakuknem a vždy ma nadchnú. Neoddeliteľnou súčasťou úspešných blogov sú aj pekné autorské fotografie (ktorými sa ja zatiaľ nemôžem veľmi pochváliť, ale pracujem na tom!).

Jeden zo slovenských blogov, ktorý sa mne osobne veľmi páči je Jedz a miluj. Kai má krásnu kompozíciu fotografií a vo svojom blogu píše veľa o veciach z osobných skúseností, pocitov so života a najmä z jedla, ktoré tak miluje. Občas píše aj o lesswaste a mňa veľmi zaujímalo čo ju na tom láka, inšpiruje, ako sa jej život zmenil. A preto som sa rozhodla položiť jej 5 otázok, prečo sa rozhodla kráčať práve touto cestou.

Kai

photo: jedz a miluj

Kai o sebe tvrdí, že je: “Fotografka a lifestyle blogerka žijúca v Bratislave, za sebou už mám 30 rokov života. Na blogu sa venujem najmä zdravému životnému štýlu ale aj less waste problematike. Milujem prírodu ale aj ruch mesta a preto sa snažím tieto dve veci v mojom živote prepojiť, žijem taký Urban Hippie.”

  1. Čo ťa priviedlo k tomu začať so zero waste?

Hneď na začiatok by som rada ozrejmila, že nežijem zero waste život. Snažím sa iba o to aby som vyprodukovala čo najmenej odpadu, čiže ja osobne by som to rada nazvala skôr less waste. A čo ma k tomuto životnému štýlu priviedlo? Sama neviem. Vždy som sa zaujímala o ekologické témy, ale bola som lenivá niečo vo svojom živote zmeniť. Začala som z toho byť po čase nešťastná a tak som ukončila moju prácu a rozhodla som sa cestovať pár mesiacov po Španielsku ako dobrovoľník, čo bolo môj sen.  Pomáhala som pri stavaní eko domov či v krásnom B&B hosteli uprostred prírody kde som bola neustále v kontakte s ľudmi a komunitami, ktoré takýmto životným štýlom žili ešte dávno predtým než prišiel tento zero waste boom. Jedli sme lokálne vypestované potraviny, všetkým sa šetrilo, nič sme vlastne k životu nepotrebovali, sem tam sme mali na večeru to čo sme našli pri dampster divingu. Boli to pre mňa najlepšie mesiace v živote. Keď som sa vrátila domov na Slovensko, bola som si istá, že takto budem žiť navždy ale akonáhle som prišla do toho istého stereotypu, z akého som odišla, nič sa nezmenilo. Musel prejsť nejaký čas ale keď som začala pozorovať, že vo svete začína veľká osveta a ľudia takto začínajú žiť aj v mestách, tak ma to znova nakoplo a tak to teraz skúšam.

  1. Čo si ty doteraz zmenila vo svojom každodennom živote na to, aby si tvorila menej odpadu? Bolo to pre teba ľahké?

Ľahké to určite nebolo. Chcelo to veľa zmien, zvykania si a veľkú kreativitu. Moje jedlo je väčšinou jednoduché, najmä zelenina, obilniny a podobne, s tým až taký problém nie je. Ale keď máte doma manžela, ktorému musíte kupovať aj mäso, šunku či syry, základné veci, chce to veľké odhodlania. Snažím sa nakupovať potraviny do vlastných nádob, taštičiek alebo v skle. Nakupujem čo najmenej priemyselne spracovaných potravín a radšej sa učím, ako si vyrobím všetko doma. Čo sa týka kozmetiky, nikdy som nemala plnú kúpeľnu flaštičiek, ale aj to som pretriedila a momentálne si vystačím so šampúchom a mydlom. Kúpila som si dvojdielne umývadlo aby som mohla ekologicky umývať riad pomocou napríklad drevených kefiek na riad. Predala som auto a kamarátka mi namiesto toho doviezla starý bicykel. Je toho naozaj veľa v každej oblasti, mohla by som o tom písať stovky riadkov.

  1. Je niečo čo je pre teba ťažké zmeniť alebo sa ti to zmeniť nedarí? Prečo?

Čo sa mi nedarí zmeniť, toho je neúrekom. Je veľa potravín, ktoré neviem zohnať bez obalu, neviem si zatiaľ vyrobiť dekoratívnu kozmetiku alebo si vôbec neviem predstaviť ako by som si napríklad zariadila byt bez toho aby som nemala novú kuchynskú linku zabalenú v kartóne a plaste. Už len keď idete do kina, tak si kúpite lístok, ktorý si zobrať musíte. V zero waste život neverím ak chcete žiť v meste a nechcete sa zblázniť. Preto mením čo viem a postupne dúfam, že toho bude stále viac a viac. Preto less waste a nie zero waste 🙂

  1. Ako všetky tieto zmeny ovplyvnili tvoj každodenný život?

Ovplyvnili ho najmä v tom, že viac premýšľam a viac zisťujem ako by som čo mohla vylepšiť.  Zaujímam sa o to aké su možnosti v mojom okolí a vyhľadávam ich. Už nejdem na jeden nákup do supermarketu ale idem na trh, do stánku kde predávaju bez obalov či do čapovanej drogérie. Musím viac premýšľať čo budem cez týždeň potrebovať a kde to zoženiem. Ale beriem to ako zábavu, nie ako prekážky.

  1. Čo by si odkázala iným ľuďom, ako a kde začať so zmenou k zero waste?

Odkázala by som im aby to nebrali všetko extrémne a tak aby ich to veľmi neobmedzovalo lebo ich to rýchlo prejde. Radšej nech menia svoj život kúsok po kúsku a postupnými krokmi sa to pre nich stane prirodzené. Tak sa budú môcť stále zlepšovať. Neprehovárajte nikoho vo vašom okolí, sami keď vás uvidia tak začnú meniť maličkosti aj v ich životoch. A keď budeme meniť tie maličkosti, spolu dosiahneme aj veľké veci 😉 A samozrejme im prajem na záver aj veľa trpezlivosti keď budú predavačkám vysvetlovať, že naozaj ten sáčok nepotrebujú 🙂

 

 

 

Ďakujem, Kai

 

Pridaj komentár

