no poo, alebo prečo si neumývať vlasy šampónom

Krása a zdravie

Vedeli ste, že najkrajšie vlasy nebudte mať zo všetkých možných prípravkov, ktoré sľubujú volumen, lesk, vlasy bez rozštiepených končekov? Najlepšie čo pre vaše vlasy môžete urobiť je nerobiť s nimi takmer nič.

no-poo

photo: pinterest, ale presne takéto vlasy chcem mať!

Neviem ako to majú iní ľudia, ale ja som sa s mojimi vlasmi dosť natrápila. Síce husté, ale jemné, rýchlo sa mastia, pekné sú iba v deň umytia, na druhý deň už spľasnuté a účes mi žiaden nevydržal viac ako pár hodín.

Predpokladám, že každý čo mal rovnaké, alebo podobné problémy ako ja robil to isté čo ja: nabehol do drogérie a kúpil si prípravky, ktoré mu to pomôžu vyriešiť. Ale nevyriešili. Tak som kúpila iné – lepšie, na ktoré reklamu som vtedy videla v telke. Tam mali vždy všetky modelky krásne vyfúkané vlasy a ja som také chcela mať tiež. Až kým som jednu modelku čo robila reklamu na šampón na vlasy nestretla naživo s jemnými, spľasnutými vláskami, ktoré sa vôbec nepodobali na tie čo mala v televízii. To ma trošku sklamalo.

Ale ani to ma neodradilo. Skúšala som ďalej. Umývala som si ich každý deň (lebo sa mastili), balzamovala (lebo som mala suché končeky  a aj sa mi uzlili), dávala si tužidlo (aby sa pekne vyfúkali), fúkala si ich fénom a nakoniec gélovala, lakovala, aby držali. A držali. Tých pár hodín držali. A potom boli zase také isté ako predtým. Niekedy sa mi zdalo, že aj horšie.

Keď som jedno obdobie bývala v Banskej Štiavnici, bývala tam aj moja kamarátka Brambi. Brambi mi raz len tak pri kávičke rozprávala, ako sa stretla s bývalou spolužiačkou, ktorá kedysi aktívne predávala kozmetiku z katalógu a ráno z domu nevyšla bez kompletného make-upu a dokonalého účesu. Až kým si jedného dňa neprečítala, že koľko chemikálií si žena dá na hlavu a tvár pri takýchto ranných rituáloch. Že vraj minimálne 38. A to ju úplne vydesilo. Predaj z katalógu zavesila na klinec a sama začala postupne redukovať používané prípravky. Keď sa po rokoch stretli, kamoška prišla iba jemne nalíčená a mala veľmi pekné vlasy. Umývala si ich vraj iba raz za mesiac a iba nejakým čajom.

Nechápala som, ako to môže vydržať. Mesiac?!čajom?! Druhá kamarátka pri stole bola Liudmila, ktorá ma dnes zásobuje jej handmade šampónmi. Iba mi potvrdila, že to čo hovorila Brambi je vraj jednoduché. Ona to robí tiež. A naozaj mala vždy pekné vlasy, nikdy som ju nevidela s takými mastnými, ako boli moje.

No zvrat v mojom prípade nenastal ani po tejto skúsenosti. Išla som si ďalej po svojom. Jediné kedy som dokázala neumývať si vlasy bolo, keď som bola pri mori. Vtedy som vydržala aj 10 dní a niekedy aj 2 týždne bez umytia šampónom. A vtedy som si uvedomila ten rozdiel.

A tak som začala študovať prečo to je vlastne všetko tak. Tým, že som si tak často umývala vlasy som si odbúravala prírodný olej – sebum. Moja koža mala preto potrebu ho viac produkovať a preto sa mi mastili vlasy. Keďže som ten prírodný olej hneď zmyla, olej sa nedostal ku koncom a preto som mala suché konce, ktoré sa uzlili. A tak vlastne dookola.

Časom som sa čítaním dopracovala k tzv. „no poo“ starostlivosti o vlasy. To je to o čom mi vlastne hovorili Brambi a Liudka. Umývať si vlasy naozaj iba raz za týždeň, dva, možno aj mesiac. A používať iba vodu, sodú bikarbónu, jablčný ocot, alebo prírodné mydlá na vlasy. Ja som zvolila to posledné – používam Liudkine mydlá a striedam ich s Ponio šampúchmi. Balzamy som používať prestala.

nezmar-no-poo

Po 10 dňoch na dovolenke pri mori bez umytia vlasov

A frekvencia? Momentálna je raz za týždeň, ale blížim sa k cieľu raz za 10 dní.

A vlasy? Vydržia mi 3 dni také ako po umytí, potom si ich dávam niekoľko dní do copu, ale vôbec nemám ten pocit mastných vlasov, ako som mávala. Po umytí sa mi ľahko češú, neuzlia sa a ani končeky nemám suché (dokonca ani po 10 dňoch pri mori).

Uvedomujem si, že možno tento článok píšem predčasne, lebo mám ešte cestu pred sebou. Ale už som nevydržala mlčať o tom, že mám konečne vlasy ako som vždy chcela!

 

9 thoughts on “no poo, alebo prečo si neumývať vlasy šampónom

  1. Okamzite to idem vyskusat aj ja..mam jemne vlasy, hustota tiez nic moc 😒. Rano vlasy umyjem a na druhy den mozem znova, zvykla som si pouzivat suchy sampon a umyvat si vlasy “len” kazdy druhy den..mna uz to ani len nebavi 😢 tento ritual..sampon zmytie, kondicioner zmytie, tuzidlo, olej do koncekov a vyfukanie bez ktoreho by som aj tak vyzerala ako zmoknuta sliepka..okrem toho ze ma to nebavi, berie to aj vela casu 🙄 Takze skusim!

    Like

  2. Uz mesiac ficim na tuhom sampone od Navia /s Maca korenom/ a striedam ho s tuhym samponom od Soaphoria /Nutrishamp/. Obcas pouzijem pri oplachovani este malinovy ocot. Uz si nemusim umyvat vlasy denne a mam pocit, ze su take nadychane a nemastia sa. Predtym som si musela davat rozne objemove spreje a vydrzalo mi to par hodin. Este dodam, ze si vlasy nefarbim 🙂

    Like

  3. dobry den, chcem sa opytat, v clanku spominate ze striedate prirodne sampony so sampuchmy, ktory je podla vas lepsi? uz som skusala kadejake bio sampony aj tuhy sampon od soaphorie ale som ochotna si kupit cokolvek, co pomoze proti tym mastniakom…mam dlhe a huste vlasy, svoje nefarbene a je to boj stale ich umyvat, aspon 5x tyzdenne 😦 tak nieco by som objednala len sa neviem rozhodnut…dakujem

    Like

  4. Vedeli by ste mi prosim poradit ako docielit umyvanie vlasov tak cca raz za tyzden? Zacala som si umyvat vlasy tuhym samponom od my-sys, ale pouzivam ho zhruba tak casto ako bezny sampon, 3x za tyzden. Aj to uz na treti den mam vlasy opat mastne. Velmi by som chcela predlzit interval, aby som si vlasy nemusela tak casto umyvat. Dakujem 🙂

    Like

    1. Moja osobna skusenost je prdlzovat si intervaly a dolezite je najst aj ktory tuhy sampon nam najviac vyhovuje. Trva to aj mesiac-dva, ale kedykolvek som nemusela mat cerstvo umyte vlasy, tak som si ich neumyvala a tak predlzovala ten interval. Skusala som aj jablcny ocot namiesto samponu. Myslim, ze urobil svoje, ale vonala som sama sebe ako calamada a to nebol velmi prijemny pocit 🙂 tak som zostala pri tuhych samponoch pod Ponio alebo Annoushky. My sis je slovenska znacka? spokojna ste?

      Like

Pridaj komentár

