Vo svete bedničiek plných slovenských dobrôt

Potraviny a jedlo

Môj najobľúbenejší rituál počas voľných dní je nákup potravín na trhu. Vtedy sa čas spomalí, chodím medzi predajcami, kupujem plody ich práce, diskutujem čo majú nové a občas si vymeníme aj recepty. Ale občas sa stane, že na to nemám čas.

Sú dni a týždne, kedy kvôli práci nestíham veľa vecí. Niekedy takmer nič, iba pracovať. Myslím, že každý z nás to pozná. Prídete domov veľmi neskoro, idete na prechádzku s deťmi/psom alebo aj aj, rýchlo uvaríte večeru, uložíte deti, upracete a idete ešte pracovať, alebo rovno do postele. Lebo ráno odlietate na služobku.

Viem, že to nie ideálny soôsob fungovania jednotlivca a ani spoločnosti. Nie je to ani zdravé a vraj ani spoločnosti prospešné. Pritom každý z nás to robí. Vrátane mňa.

Toto sú dni, kedy mi prišlo veľmi ľúto, že nemám čas spomaliť a urobiť to čo mám veľmi rada – v sobotu skoro ráno ísť na trh a nakúpiť čerstvé potraviny – zeleninku zo Záhoria, ovocie zo Žitného ostrova. Nejde mi samozrejme iba o ten nákup, ale o to, že sa ľuďom čo to všetko dopestovali pozeráte do očí a dávate im peniaze do rúk, ktoré tú zeleninu vypestovali. A porozprávate sa čo nové a potom, že: “júúúj, tá vaša malá, ale vyrástla – nech sa páči jabĺčko od tety…” Vymením si občas s nimi recepty a porozprávajú mi čo sa im stalo s úrodou, ako sa vysemenil špenáť, že slimáky zožrali jahody a že sliepočky zniesli iba 9 vajec a preto v krabičke jedno chýba.

V tie rýchle dni mi toto chýba, ale povedala som si, že síce small talky mat nebudem, ale slovenskú zeleninu od farmárov predsa niekde zohnať musím. Ale, že to bude on-line ma vôbec nenapadlo. Hľadala som, pýtala sa známych a objavila Svet bedničiek! Objednala som si u nich bedničku a potom som sa ponáhľala domov, aby som stihla jej dodanie (moja chyba samozrejme – neodhadla som kedy budem doma, pritom sú veľmi felxibilní).

Bedničku som ledva odvliekla do kuchyne a hneď som ju od nedočkavosti vybalila: mrkva ešte trošku od zeme, nádherná, čerstvá tekvica, voňavé jablká a paradajka každá iného tvaru, veľkosti a farby. Úplne ako z trhu a tie vône!

Zaujímalo ma ako to robia a tak som sa ich spýtala na pár vecí, lebo sa mi ch koncept veľmi páči.

  1. Výber dodávateľov: V prvom rade je dôležité osobne sa stretnúť, spoznať potenciálneho farmára, pestovateľa. Totiž, veríme tomu, že farmár by nemal predávať len tovar, ale skutočne produkt, ku ktorému má vzťah, niečo čo robí s láskou. Mali sme rôzne skúsenosti, aj sme sa sklamali, no v prevažnej väčšine sme mali skutočne šťastie na ľudí. Dôležité je teda presvedčiť sa o poctivosti a úprimnosti toho, čo produkujú. Nechceme ponúkať ľuďom komerčné produkty na úkor kvality, napr. zeleninu či ovocie plné pesticídov. Hľadáme nefalšované produkty, či už ide o plodiny, alebo ostatné spracované produkty (džemy, sirupy, mäso, jednoducho čokoľvek čo nesmie chýbať v každej špajzi či chladničke)
  2. Skladovanie potravín: logistika je naozaj náročným prvkom našej práce – jednak časovo, organizačne aj manuálne. Ale zjednodušene povedané, keď sa potravina od farmárov dostane ku nám do skladu, staráme sa o ňu ukážkovo. Každej plodine či ostatnému tovaru urobíme také podmienky, pri akých si zachová maximálnu kvalitu. Nedávno sme dokonca urobili väčší celochladený a oddelený sklad tak, aby sme mohli napríklad jabĺčka skladovať zvlášť. Je to preto, že produkujú etylén, ktorý spôsobuje dozrievanie ostatných plodín, čo nie je vo väčšine prípadov žiaduce. Ale stáva sa, že farmári napr. kvôli počasiu musia niektoré plodiny obrať skôr, tak si vieme etylénom naopak pomôcť pri dozretí určitého ovocia a podobne. Platia rôzne zaujímavé pravidlá skladovania ovocia a zeleniny, ktoré sa v sklade prísne kontrolujú, zaujímavé je napr. zabraňovanie teplotných šokov: v lete teplú zeleninu dovezú farmári priamo z poľa a preto je nutné postupné ochladzovanie, teda tieto plodiny nedávame hneď do chladu, ale ochladíme ich postupne. Niektoré plodiny si dokonca vyžadujú skladovanie pri izbovej resp. vyššej teplote (napr. zemiaky by v chladiaku zosladli a ak by boli vystavené svetlu, začali by zelenieť, preto ich skladujeme zároveň v tme), cibuľu napríklad skladujeme pri nižšej vlhkosti a podobne. K zákazníkovi potom cestujú potraviny v súlade s hygienickými predpismi – v našich špeciálnych chladených autách, mäso, mliečne a ostatné chladené produkty v špeciálnych chladených boxoch v aute.
  3. Kde všade sú bedničky dostupné? Momentálne od Bratislavy až po Banskú Bystricu, v rámci našich aktuálnych možných kapacít sú to mestá: Bratislava a okolie, Trnava, Trenčín, Žilina, Nitra, cestou do Banskej Bystrice sa zastavujeme aj v Novej Bani, Žarnovici, v Žiari nad Hronom, vo Zvolene a niektorých okolitých dedinkách ktoré sú po ceste. Externým kuriérom sme však sprístupnili dodanie po celej SR: okrem chladených produktov tak je možné zaslať pomerne veľkú časť produktov skutočne všetkým, ktorí majú záujem o poctivé potraviny. Zákazníkovi náš web automaticky po registrácii povie, kedy presne k nemu doručujeme, upozorňujem však, že treba uviesť naozaj správne PSČ, podľa neho totiž web vie, odkiaľ ste :).Objednať jednorázovo či pravidelne?: Aj aj. Snažíme sa neustále vyjsť zákazníkom čo najviac v ústrety. Od leta tohto roka sme zaviedli nový spôsob objednávania: skrátili sme čas, ktorý je potrebný na objednanie. Napríklad ak si prajete doručiť tovar v stredu, stačí Vám objednať do pondelka 6:00. Kratší čas zatiaľ zabezpečiť nevieme kvôli skutočne zložitej logistike a kvôli tomu, aby sme vždy podľa objednávok vedeli od farmárov a dodávateľov zaistiť všetko čerstvé. Objednávať sa dá jednorázovo i pravidelne – web umožňuje nastaviť si pravidelnú tzv. fixovanú objednávku a tak zákazník nemusí myslieť na to, že chce objednať, ale web mu automaticky urobí objednávku napr. malej slovenskej debničky. Táto voľba je vhodná pre tých, ktorí sa radi prekvapia každý týždeň, aké zloženie debničky mu príde (zloženie každý týždeň meníme podľa aktuálne dostupných sezónnych plodín). Všetko sa dočítate na našej stránke – a radi Vám poradíme aj na online chate v pracovných dňoch od 9 do 16 hodiny.
  1. ked si objednam debnicku – tak vy mi dodate to co je v sezone. paci sa mi, ze tam je zoznam veci co su v debnicke a + si to zakaznik moze vymenit ak chce. Áno, presne tak, snažíme sa ísť hlavne cestou sezónnych a lokálnych produktov, ponúknuť všetko čo je dostupné a poctivé slovenské, preto budeme mať v zimnom období napr. v ponuke výborné tohtoročné prezimované plodiny. Pre doplnenie portfólia si však zákazníci sami žiadali aj produkty zo zahraničných fariem, vždy sa však i tu snažíme vybrať to najchutnejšie a najkvalitnejšie ovocie a zeleninu. A máme v ponuke aj tzv. pred-zložené debničky – tieto sú nami vyskladané, každý týždeň sa ich zloženie mení. Ale je možné si vymeniť 2 položky za akékoľvek 2 iné (viac o tejto možnosti je popísané pri každej debničke), ale samozrejme, zákazník si môže vybrať k tejto debničke čokoľvek iné z ponuky. Je tu aj možnosť vyskladať si debničku úplne podľa vlastných predstáv, jednoducho si zákazník vyberie na čo má chuť a to mu do debničky zabalíme.
  1. Čo robíte so zvyškami co nepredáte: Veľmi sa teším, že sa niekto zaujíma aj o tento prvok našej práce :). Tak, ako sú poctiví naši farmári, chceme byť úprimne poctiví aj my. To, čo nepredáme – či už ide o zeleninu alebo ovocie, prípadne ostatný tovar pravidelne radi venujeme charite, deťom či ľuďom v núdzi. Z menšej časti si tieto produkty rozoberú naši zamestnaci. Snažíme sa všetko spotrebovať, aby nič nevyšlo nazmar :).
  2. ako ľudia vnímajú to, že im dodávate “škaredú zeleninu?: naši dodávatelia, farmári pestujú poctivo, ale niektorí sa snažia vo väčšom a dávajú  pozor, ako to vyzerá. pár ľudí sa nám aj ozve, že sa im nepáči estetika zeleniny, ale veľa zákazníkov chápe, že to tak má byť.

Ja to úplne chápem a teším sa tomu, že takýto koncept na Slovensku vznikol. Ja som bola spokojná s celým obsahom bedničky a navarila som z toho kopu dobrôt od zeleninovej polievky, cez tekvicové risotto, slivkový koláč a prvýkrát som sa hecla a urobila aj detskú výživu z jabĺk a hrušiek. Mňam. Idem sa ešte pozrieť čo majú tento týždeň v ponuke a ešte navrhnúť niečo namiesto tých miktorénových sáčkov 😉

Pridaj komentár

