Keď sa spojí súčasný design a vermikompostovanie

Život bez odpadov

“A vieš mi odporučiť aj niečo pekné do bytu?” je veľmi častá otázka ohľadne kompostovania v byte. Dlho som hľadala produkt, ktorý by designom spĺňal estetické kritériá aj mojich náročných  kamarátov a zároveň plnil aj funkciu, ktorú má. A našla som ho!

Krásny, minimalistický model Urbalive od českej firmy Plastia navrhol súčasný český designér Jiří Pelcl. Spojili sa v ňom presne tie stránky, ktoré som hľadala – že sa hodí do pekného (a aj minimalistického) interiéru a ako kompostér spĺňa svoju funkciu. Pri vermikompostovaní sa využíva schopnosť dážďoviek premieňať biologické zvyšky na organické hnojivo – Vermikompost. Vermi kompostér zredukuje odpad vo vašej domácnosti až o 30%. Všetky šupky a zvyšky z kuchyne  vám skompostuje pomocou Kalifornských dážďoviek, ktoré všetko usilovne zjedia a vznikne vám pekné hnojivo pre vaše bylinky.

Aby som si o tom zistila čo najviac, mala som možnosť si ho otestovať pramo u mňa doma a vedela poradiť čo áno, čo nie a celkovo ako na to.

Kde ho umiestniť?

Vermikompostér musíte mať umiestnený v interiéry. Dážďovky požadujú stabilnú teplotu okolo 20°C. Ak by ste ho umiestnili vonku, tak vplyvom chladu, alebo vysokých teplôt môžu uhynúť.

Mali by ste ho umiestniť v tmavšom kúte vášho bytu – dážďovky sú svetloplaché – nemajú radi keď im presvitá príliš veľa svetla. Ak však máte veľa svetla v byte, zvoľte si tmavšiu verziu kompostéra.

img_6863

Čo tam môžete dávať?

  • šupky z kuchyne, ktoré vám vzniknú pri príprave jedla,
  • škrupiny z vajec,
  • servítky,
  • a aj rolky z toaletného papiera.

Čo do Vermikompostéru nepatrí:

  • mliečne výrobky
  • chuťovo výrazné potraviny ako zázvor alebo veľké množstvo citrusov
  • kosti
  • zvyšky mäsa
  • tuky

Zo začiatku kompostovanie nevyhadzujte zemiakové šupky alebo zvyšky z hlúbovej zeleniny. Malý počet dážďoviek na začiatku nemôže svojimi enzýmami kompost rozložiť a tieto zvyšky by potom mohli zapáchať.

Koľko odpadu skonzumuje dážďovka denne?

Množstvo odpadu závisí od počtu dážďoviek. 500g dážďoviek skonzumuje cca 250g odpadu denne (Kalifornskej dážďovky cca 400-500g denne), čo zodpovedá zhruba množstvu, ktoré vyprodukuje 4 členná rodina za deň.

Ako využiť kompost?

Pamätajte, že kompostu vám vznikne oveľa menej ako dávate stravy, takže v konečnom dôsledku toho kompostu nikdy nie je také množstvo, aby sa nespotrebovalo. Ale zase nebudete musieť kupovať balané hnojivo v záhradkárstve – nespotrebujete ďalší plastový obal!

Na spodnej časti kompostéra je kohútik, ktorý keď otvoríte tak vám vytečie tzv. „dážďovkový čaj“. Je to veľmi cenné hnojivo, zmiešajte ho s vodou 1:1 a môžete ho okamžite použiť na rastlinky (buď ich rozprašovačom postriekate, alebo zalejte nimi rastlinu v kvetináči).

Pri vyberaní kompostu musíte dážďovky nalákať do druhého poschodia, aby vám uvoľnili kompost – dávajte im potravu do prázdnej časti kompostéra spolu s malou časťou kompostu. Oni pôjdu za jedlom. Do plnej časti im už potravu nedávajte.

img_7179

Ak si chcete jednoduchý pozrieť návod k vermikompostovaniu, tak nech sa páči TU.

2 thoughts on “Keď sa spojí súčasný design a vermikompostovanie

  1. Ahoj, mne sa v komposteri opatovne tvori plesen. Chcela by som sa poradit, ze ako postupovat. Zatial som plesnive kusky odstranovala a vyhadzovala prec. Kompost je podla mna prilis vlhky (lebo mame vlhko v byte). Dala spm tam teda natrhane krabicky od vajicok a iny papier. Co sa stalo bolo, ze vsetko krasne nasalo vlhkost, ale stale ostal kompost prilis vlhky. Mam ho cca 1 mesiac.
    Este jedna vec, ktoru som si vsimla je, ze zo zaciatku, ked tam bola nova nasada dazdoviek a prve zbytky zo zeleniny, vzdy ked som otvorila veko, bolo pocut jemny sum dazdoviek. Teraz zo uz nie. Ale dazdovky sa hybu, kontrolovala som ich 🙂 ja mam pocit, ako by to bolo pre nich tazke, tym ze to je cele take vlhke. Dakujem za radu 🙂

    Like

    1. Ahoj, nedavala si vela supiek od zemiakov? to je pre nich tazsie travitelne.
      Ja som ho mala tiez taky mokrejsi a to je ok. Dolu v nadobke na caj sa ti tvori ten dazdovkovy caj?

      Like

Pridaj komentár

