Nakúpiť bezobalovo môžete aj on-line

Život bez odpadov

Nakúpiť potraviny on-line, ktoré Vám niekto privezie priamo domov je sen mnohých ľudí. A nakupovať ich on-line dokonca aj bez obalov, bol jeden z mojich snov, ktorý sa mi aj splnil.

Pre mňa je, priznám sa, nakupovanie vcelku oštara. Nerada chodím nakupovať oblečenie, topánky a darčeky na Vianoce sú pre mňa nočná mora. U potravín je to však úplne inak. Milujem chodiť na trhy a do malinkých obchodov s potravinami, kde objavujem nové chute, nové druhy obilnín, strukovín, korenín…Podobne to mám s kozmetikou. Rada sa držím toho čo poznám, ale vždy pozerám čo je nové na trhu čo by stálo za vyskúšanie.

Väčšinu svojich nevyhnutných nákupov (napr. keď už naozaj, ale naozaj potrebujem nové topánky) riešim hlavne on-line u mojich overených značiek a ich e-shopoch. U potravín som to doteraz neskúšala a už vôbec som to neskúsila priamo do mojich sieťok. Nevedela som si predstaviť ako to môže fungovať.

Ale funguje to. V on-line obchode bezopadu.sk môžete nakúpiť všetky možné druhy obilnín, strukovín, orechov, semiačok, cestovín, korenín…proste veci od výmyslu sveta a to dokonca bez obalov. Nie, nepríde Vám to v krabici všetko pomiešané, ale pri nákupe môžete zvoliť obal do akého vám tovar zabalia – papierové vrecúško, sklenená fľaša, alebo vlastný obal.

Ja som pri mojom nákupe zvolila dve možnosti: múky som si objednala v papierových obaloch (inak veľmi kvalitných, neroztrhnú sa pri vybaľovaní a určite ich použijete ešte raz napr. Pri ďalšom nákupe v tomto istom obchode) a potom vlastné obaly – moje toľkokrát spomínané sieťky a vrecúška. Tie som poštou poslala na adresu obchodíku.

Bola som veľmi zvedavá, ako rýchlo príde moja objednávka. Za dva dni bola späť – dokonale zabalené moje strukoviny, orechy a múky v krabici, ktorá evidentne už raz poslúžila – čo mňa nesmierne teší, že sa jej životnosť takto predĺžila a neskončila ešte v triedenom zbere.

Keď som zverejnila môj post o tom, že idem to vyskúšať, tak sa vynorilo množstvo otázok či nezanechávam väčšiu ekologickú stopu, keď posielam obaly poštou, ako keby som išla kúpiť niečo do supermarketu hoci aj balené? Keby som kupovala jednu vec, tak sa to samozrejme neoplatí, ale pri väčšom nákupe to jednoznačne zmysel má. A to je tiež jedna z dôležitých vecí -kupovať väčšie balenia potravín, ktoré používame často, alebo ich môžeme dlho skladovať bez toho, aby sa pokazili. Tým si výrazne pomáhame v tom, aby sme vytvorili menej odpadu z obalov. A to je prípad práve aj sortimentu, ktorý má tento obchod. Preto som sa rozhodla pre veľký nákup -najmä orechov, múk (keďže aj idú Vianoce a dokonca aj ja budem piecť koláčiky), strukoviny, ktoré bežne používame pri varení ako červená šošovica, alebo obilniny ako jačmenné krúpy. Kúpila som aj sušené moruše, ktoré milujeme a málokde ich je dostať. Ich potraviny sú vo veľkej miere lokálne. Takže už tým, keď nakúpite u nich lokálne potraviny, znižujete tiež svoju stopu v porovnaní keby ste kúpili potraviny dovezené zo zahraničia, ktorý kupujete v supermarketoch.

Ja za seba teda môžem povedať, že som konceptom, ktorý zvolili zakladatelia tohto obchodu – manželia Fekiačovci, nadšená. Vyhovuje mi ich ponuka a aj spôsob komunikácie a rýchlosť vybavenia objednávky. Určite toto nebol môj posledný nákup. A krabicu z nákupu som si odložila, ešte poslúži.

 

8 thoughts on “Nakúpiť bezobalovo môžete aj on-line

  1. Ste mojím obrovským vzorom v tom, čo robíte. Vaše myšlienky ma oslovili už veľmi dávno, a pomaly, pomaličky ich budem šíriť aj u nás doma, ale aj v práci…a raz, možno, aj v našej osade. Držím palce a želám veľa dobrých nápadov a chcenia. Ďakujem!

    Like

    1. Pani Podolinská, ani neviete ako veľmi si to vážim. Počuť to od človeka, ktorý je pre mňa obrovským vzorom je veľké šťastie. Ďakujem Vám veľmi pekne.

      Like

  2. Prosim ta zober si kalkulacku a pocitaj kolko o 100x viac CO vyprodujukes zasielanim usetrenych sackov postou, ako vznikne pri vyrobe komercnych obalov

    Like

    1. Dobry den, ja zverejnujem vsetky komentare. Kazdy je pre mna vyzvou. A aj tento Vas.
      Nech pocitam, ako pocitam, tak mi to co som napisala v kalkulaciach sedi a nielen mne, ale aj vela inym ludom, ktori to pocitali vratane ludi, ktory tento obchod zakladali.
      Neviem ako ste to poctali vy. Rada by som si porovnala vasu kalkulaciu, lebo neviem z coho ste vychadzali. Ak mozete mi priblizit vas vypocet tak budem rada. Nechapem co myslit pod tvorbou CO. Pri uhlikovej stope je dolezita tvorba CO2 a vela zastancov rado zapocitava aj tvorbu metanu, ktoru produkuju skladky.
      Ja vychadzam vzdy z LCA analyzy jednotlivych obalov a pre mna je podstatne aj to ako je obal vyrobeny, aka je narocnost na tazbu materialu z ktorej je vyrobeny, kolko vody sa spotrebuje na jeho vyrobu, ake su naroky na transport (vieme, ze napr. tazba ropy je environmentalne velmi narocna a trasport materialov je dalsia vec, ktora zvacsuje ich stopu. Tazba hlinika je obrovskou environemntalnou zatazou). Pri mojej kalkulacii moje sklenené obaly a platene tasky na pocet ich pouziti maju niekolkonasobne nizsi dopad uz teraz a nakolko ich budem pouzivat este x rokov, trasport 1x za 2-3mesiace prostrednictvom posty (zdielanie trasportu) je urcite, ale urcite ovela nizsi ako ten, ktory by som sposobila kazdodennym nakupom balenych vyrobkov v supermarketoch. Tie po pouziti ked aj vytriedim nie su uplne ciste a velakrat skoncia v zmesovom komunalnom odpade, ktory putuje na skladku a tam sa budu rozkladat niekolko stoviek rokov.

      Like

  3. Dobrý deň, o tejto možnosti som už počula aj čítala, ale pre bežné rodiny mi to príde dosť drahé. Len skusmo som nahodila 5 kg múky špaldovej, stála 8,65 eur a plus doprava 3,50. Mám dať 12,15 eur za päť kilov múky? A samozrejme, ak chcete vlastné vrecká, posielate ich poštou, treba to tiež pripočítať. Možno v BA je to ľahšie, ale v TN sa nedá načapovať ani šampón ani olej. A v nemenovanom obchodnom reťazci mi po treťom raze odmietli dať šunku a syr do mojej nádobky. Dcéra napísala mail a odpísali nám, že im to nedovoľujú hygienické predpisy. Áno, triedime, ale to nie je cesta. No mňa vety typu “keď sa chce, tak to ide” trochu vytáčajú. Želám vám napriek tomu veľa optimizmu.

    Like

    1. Dobrý deň, ďakujem veľmi pekne za informácie, ako je to mimo BA. Nemám to zmapované a som si vedomá, že píšem o mojich možnostiach, ktoré mám v Bratislave. Verím, že sa to zmení už aj v iných mestách. Pred tromi rokmi to ani v BA nebolo možné. Ja som prácne hľadala vôbec nejakú prevádzku, kde sa to dalo. Väčšinou to boli malé bioobchodíky na inom konci mesta.
      Čo sa týka bezodpadu.sk áno, je to presnte tak ako píšete, že s tým poštovným sa to potom dosť navýši. V Bratislave je napríklad veľa diskusie okolo toho, že je na toto potrebný kamenný obchod práve z tohto dôvodu.
      Oplatí sa to iba v prípade, že nakupujete viac tých vecí a sa to rozpočíta. Ani z ekologického hľadiska sa tam neoplatí kúpiť jednu vec.
      Čo sa týka šunky, syrov – aj mne to odmietli z tých istých dôvodov.
      Ja píšem skôr, že nech si ľudia nájdu tú svoju cestu, ktorá je pre nich prijateľná. Rozhodne nemá zmysel to robiť tak, aby to bolo pre nás nekomfortné. Lebo veľa vecí sa u nás zatiaľ nedá.

      Like

Pridaj komentár

