Nezmar 2016: ďakujem!

Nezmar šancu

Aký bol rok 2016 a aký si prajem 2017?

Tento post nebude o závažných environmentálnych problémoch. Bude skôr osobný a popíšem vám v ňom moje priania na rok 2017.

thankful-tree

Thankful tree (zdroj: pinterest)

Keď sa obzriem za rokom 2016, tak mi ako prvé napadá, že o čo všetko resp. o koho všetkého sme prišli: hneď na začiatku nás opustil David Bowie, potom Umberto Eco, Prince, Leonard Cohen a na konci roka aj George Michael. Z každej z týchto správ som bola viac ako smutná. Na druhej som ale veľmi vďačná za to, že takíto ľudia existovali, že boli odvážni a robili to čo robili a ovplyvňovali svojou prácou celý svet. A že som ja mala príležitosť ich tvorbu zažiť, niektorých počuť aj naživo a že aj môj život práve oni ovplyvnili.

Bol to rok kedy kedy neutíchla vojna v Sýrii (podľa predchádzajúcich postov viete, že mňa sa to aj osobne týka, keďže som túto krajinu pred vojnou celú precestovala).

Veľa toho sa udialo. A udialo sa toho veľa aj mne. Napríklad, že Nezmar uzrel svetlo sveta. Sama sa čudujem koľko ľudí ho sleduje, číta, inšpiruje sa. Dnes už má viac ako 1 000 lajkov na facebooku bez jedinej sponzorovanej činnosti. Denne mi prichádza množstvo správ a vzniklo z toho aj niekoľko článkov a veľmi pekných spoluprác.

Nezmar veľmi ovplyvnil aj moju prácu. Založenie Inštitútu cirkulárnej ekonomiky v marci 2016 bolo pre mňa úplne prirodzeným krokom v mojej profesionálnej ceste, kde sa už viac ako 13 rokov venujem odpadovému hospodárstvu. A stále ma to veľmi baví, lebo mám okolo seba úžasných ľudí, s ktorými mi to ide oveľa lepšie. A noví ľudia pribudli aj v roku 2016. Dodávajú mi silu a nápady, kedy mne už chýbajú.

O tom, že to bol správny krok svedčí množstvo príležitostí, ktoré sa nám naskytli: Dobrý trh, workshopy v Dobropriestore, vzdelávacie aktivity na školách a veľa, veľa iných vecí.

Všetko toto by som nezvládla bez bezpodmienečnej podpory  a porozumenia mojej nabližšej rodiny, najmä Mareka (môjho manžela), Maríny (našej dcéry) a Bašky, ktorá nám úžasne pomáha, keďže obe babky a jeden dedko sú stovky až tisíce kilometrov vzdialení od nás.

A za toto všetko ja môžem povedať len jedno veľké Ď A K U J E M!

A čo si prajem v 2017 pre nás všetkých?

  • prajem nám všetkým, aby sme zvládli výzvy, ktoré nás čakajú: napíšme si zoznam 3 vecí, ktorým sa chceme venovať. Ja si ich každý rok píšem na papier a keď sa po roku pozriem čo sa mi podarilo, vždy ma poteší, že som si splnila ďalšie ciele
  • buďme vďační za to čo máme a to po čom túžime sa vydajme (napíšme si ich -tak ich zhmotníme), napíšme si aj veci za čo sme vďační – tým si uvedomíme, že koľko toho už vlastne máme
  • zaujímajme sa o veci okolo nás, svet je taký akým si ho my urobíme
  • buďme všímaví – nebuďme ľahostajní voči iným ľuďom, pomáhajme koľko sa dá
  • tvorme menej odpadov: menej nakupujme, nakupujme lokálne a šetrne, vezmime si so sebou sieťky alebo platené tašky, kompostujme
  • podporme ľudí okolo seba (finančne, dobrovoľne, zdieľajme ich radosti)
  • buďme čo najviac s dobrými priateľmi a rodinou
  • buďme viac spontánni a menej nahnevaní
  • čítajme viac knihy, pozerajme viac inšpiratívnych príbehov od ľudí na TED
  • ak sa nám niečo nepodarí, tak nevadí. Nie sme ani prví ani poslední.
  • zbavme sa všetkých nepotrebných vecí, ktoré nás šťastnými nerobia.

Priatelia, všetko dobré v 2017. Takto o rok sa uvidíme v takom svete, akým si ho sami vytvoríme.

nezmar-1040

Pridaj komentár

