Ako prať eko?

Krása a zdravie

Pranie je taká banálna vec. Ale iba na prvý pohľad. To, ako perieme naše veci nielen predlžuje ich životnosť, ale výrazne ovplyvňuje aj naše zdravie a životné prostredie.

 Naše oblečenie a prádlo si starostlivo vyberáme a tak by si potom zaslúžilo aj to, aby sme sa o neho pekne aj starali. Vedeli ste, že to koľko nám jedna vec vydrží záleží vo veľkej miere (75-80%) od toho ako sa o veci staráme?

Ak nám záleží na kvalite a čistote, perieme veci v kvalitných prostriedkoch. Ak chceme, aby voňalo pridávame aviváž, ak chceme aby bolo biele, pridáme bielidlo, ak chceme odstrániť fľaky, tak dávame rôzne odstraňovače fľakov. Keď si to všetko spočítame + všetko čo obsahujú syntetické prášky, aviváže, bielidlá – dávame na naše prádlo veľké množstvo chemických látok, ktoré je potom celé dni v dotyku s našou kožou. Je to naozaj potrebné?

Prací prostriedok

Pracie prostriedky obsahujú fosfáty, ktoré v práškoch slúžia na to, aby odstránili nečistoty z prádla, čiže sú pri procese prania užitočné. Ale pre naše zdravie a naše životné prostredie už prospešné nie sú. Na koži môžu spôsobovať začervenanie a rôzne alergické reakcie. Ako už zo samotného názvy vyplýva fosfáty obsahujú fosfor – ktorý je síce dôležitý pri pestovaní rastlín, ale pri jeho nadmernom výskyte sa životné prostredie recipientov (riek, jazier) výrazne znižuje.

Čo zvoliť teda namiesto pracieho prášku, ktorý obsahuje fosfáty?

Existuje mnoho alternatív ku klasickým pracím prostriedkom. V ponuke je množstvo eko prostriedkov od firiem ako sú Ecover, Tierra Verde, Frosh a iné (nájdete ich v každej drogérii). Ja osobne som si veľmi obľúbila mydlové orechy od Tierra Verde a celú sadu na pranie od tejto českej firmy.

Ak však chceme byť k prostrediu ešte šetrnejší, prací prostriedok si môžeme načapovať.

 

Pre tých, ktorých aspoň trochu baví DYI (ako napríklad mňa – občas poexperimentujem, ale sa mi nechce úplne všetko vyrábať, radšej to prenechám iným šikovným ľuďom). Ale moja dobrá kamoška Liudmila vyrába veľmi praktickú sadu pre takých ako ja – kúpite si ju na jej e-shope, príde vám domov a podľa návodu na webe si ho doma uvaríte. Trvá to tak 20 minút a potom asi 10 minút práca s mixérom. Alebo si môžete kúpiť čisto prírodné mydlo (nesmie obsahovať žiadne sulfáty, iba prírodné oleje) a môžete si rovnakým postupom uvariť prací gél. Okrem mydla potrebujete na to iba vodu a sódu.

Aviváž

Aviváž používame na to, aby naše prádlo bolo mäkké a voňavé.  Ja mám pri dotyku so syntetickou avivážou okamžitú reakciu na pokožke –  na predlaktí sa mi hneď objavia červené vyrážky. Preto si aj na každú cestu, hoci som aj ubytovaná v hoteli beriem vlastný uterák.

Vzhľadom na to, že väčšina práškov (aj tých prírodných) vytvoria zásadité prostredie, potrebujeme na vyrovnanie pH niečo kyslé. Najlepšie ocot – vínny, alebo jablčný. Prádlo bude z neho mäkké a nebude zásadité.

A vôňa? Pridajte pár kvapiek esenciálneho oleja levandule, pomaranča alebo citrónu (toto mám rada v kombinácii s bielym prádlom). Nikdy nebude síce voňať tak, ako pri použití syntetickej aviváže, ale vaše prádlo bude voňať a vy sa nemusíte báť rôznych negatívnych reakcií vašej kože.

Škvrny a fľaky

Žlčové mydlo rozloží pomocou žlčových enzýmov rozkladá mastnotu a škvrny na vašom prádle. (mastnota, ovocie a zelenina, krv, atrament, tráva, červené víno, potraviny, hlina, goliere a manžety košieľ a pod.). Vhodný pre biely aj stálofarebný textil z prírodných aj syntetických vlákien. Vyberte si také, ktoré neobsahuje palmový tuk a obsahuje syntetické enzýmy.

Výborným odstraňovačom fľakov je aj prášok na báze kyslíka (ktorý mimochodom použijete aj pri výrobe pracieho prášku spolu s mydlom).

Klasickým odstraňovačom fľakov z kuchyne je potom aj soľ, ktorá pohltí najmä fľaky od vína, ale nie úplne dokonale odstráni ostatné fľaky.

A čo biele prádlo? Už buď spomínaný prášok na báze kyslíka, alebo obyčaná sóda bikarbóna. Môžete prádlo pred praním trošku namočiť do vody, do ktorej pridáte lyžičku sódy bikarbóny alebo ju pridajte rovno do práčky v rámci pracieho procesu.

A čo sú výhody eko prania?

Okrem toho, že sa nemusíte báť akejkoľvek reakcie vašej kože  pri dotyku prádla s pokožkou, životné prostredie (najmä kvalitu vody) ovplyvňujete minimálne a formou, ktorú potom čistiareň odpadových vôd dokáže vyčistiť. A ďalšia (pre mňa úžasná) výhoda je, že používate to isté čo aj pri varení (sóda, ocot) + prášok a v rámci domácností nemáte kopu zbytočných farebných plastových fliaš, ktoré vám budú v kúpeľni zaberať miesto.

Prádlo sušte na sušiaku na prádlo, sušičky patria medzi najväčšie požierače elektrickej energie v rámci domácich spotrebičov. Najlepšie je samozrejme sušenie vonku na čerstvom vzduchu (čo v zimných mesiacoch nie je veľmi možné). A žehlenie? Žehlite minimálne – to čo nemusíte nežehlite. Ja sa osobne priznám, že patrím medzi chronických žehličov. Veľmi dlho som žehlila všetko vrátane spodného prádla a ponožiek. Teraz žehlím naozaj iba to čo po sušení zostáva pokrčené a čo si žehlenie vyžaduje (ako posteľné prádlo, košele, šaty, blúzky). Zistila som, že mi to vôbec neprekáža (bol to veľmi dlhý odvykací proces) a mám oveľa viac času na čítanie. A to je na nezaplatenie!

11 thoughts on “Ako prať eko?

  1. Pekný článok, len nerozumiem čo myslíte tými syntetickými enzýmami v žlčovom mydle? Nie je to práveže tá horšia alternatíva? Neviem čo si mám pod tým predstaviť. Ďakujem pekne za info 🙂

    Like

  2. Dakujem za rady, presne takyto “navod” na pranie som potrebovala. Skušala som však eko prací prostriedok a aviváž značky Feel Eco, ale prádlo nevoňalo, dokonca som mala pocit, ze z neho stále cítiť pot. Ostatné eko prášky sa mi zdali drahé, no nápad s výrobou vlastného pracieho gélu a aviváže sa mi páči. Určite vyskúšam.

    Like

    1. Feel Eco som neskusala, priznam sa. Zatial mam najlepsie skusenosti s mydlovymi orechmi, tymto slizom (len tym mozete prat iba nad 60°C) a potom Sonett – capovana drogeria.

      Like

  3. Pekný článok. Aj ja to tak mam uz par rokov. Perkarbonat sodny kupujem vo velkoobchode v 5 kg baleni za tu istu cenu co stoji 1 kg puer. P.s. Pradlo je po slovensky bielizeň 😉

    Like

  4. Super tipy! Ja si doma robím aviváž z octu, vody a kvapiek éterického oleja a naozaj to funguje! Dnes som po prvýkrát vyskúšala urobiť gel na pranie zo starodávneho mydla zo sadla, z Na2CO3 (neviem správny názov), vody a éterického oleja. Ale predtým som si ho kúpila a vyskúšala a je super! Inšpiruješ, Ivana!

    Liked by 1 person

  5. Vďaka za článok. Mydlový sliz prečo až nad 60°C? Je to kvôli účinnosti? Ja som ho doteraz používala aj na 40 °C… A ocot – klasický liehový nepoužívate? V čom je vínny alebo jablčný lepší oproti nemu? Poznáte nejaké miesta v BA, kde sa dá ocot načapovať?

    Like

    1. ano, kvoli ucinnosti, na nizsich teplotach zvykne zostat nerozpusteny. ja pouzivam jablcny, ale inak moze byt aj klasicky ocot. ten pouzivam na cistenie pracky, umyvacky a na cistenie odtokov (soda bikarbona a teply ocot su najlepsie cistice).
      Ocot sa da nacapovat v takych paleo obchodoch, ale iba balzamiko a to nie je uplne vhodne na pranie a cistenie 😀

      Like

Pridaj komentár

